Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.vsmu.by/handle/123/24251
Title: | К вопросу о коммуникативных позициях в общении студентов лечебного факультета ВГМУ |
Authors: | Церковский, А. Л. Гапова, О. И. Скорикова, Е. А. Петрович, С. А. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | ВГМУ |
Citation: | К вопросу о коммуникативных позициях в общении студентов лечебного факультета ВГМУ / А. Л. Церковский [и др.] // Вестник Витебского государственного медицинского университета. - 2022. - Т. 21, № 2. - С. 79-84. |
Abstract: | Цель исследования – изучить коммуникативные позиции (КП) в общении студентов лечебного факультета ВГМУ и проанализировать их динамические особенности. Материал и методы. В исследовании приняли участие 532 студента лечебного факультета. Из них: студентов 2 курса – 386 человек (117 юношей и 269 девушек); 6 курса – 146 человек (33 юноши и 113 девушек). Изучение коммуникативных позиций в общении проводилось с помощью методики Е. И. Рогова «Трансактный анализ общения». Результаты. У студентов выявлены:более высокая представленность детской («зависимой») позиции у студентов 2ЛФ, доминирование взрослой позиции у студентов 6ЛФ, наименьшая представленность родительской позиции в общей выборке,более выраженный динамический рост формулы «взрослый – дитя – родитель» (ВДР) и снижение формулы «взрослый – родитель – дитя» (ВРД) у девушек в сравнении с юношами. Заключение. Выявленные общие и гендерные особенности КП в общении свидетельствуют о том, что созданная в ВГМУ информационная и образовательная среда в целом оказывает благоприятное влияние на формирование коммуникативных навыков будущих врачей, что проявляется в гибком выборе студентами лечебного факультета КП в общении, адекватных требованиям образовательного процесса. Результаты исследования могут быть использованы в образовательном процессе ВГМУ, деятельности социально-педагогической и психологической службы, работе кураторов академических групп и тьюторов. Objectives.To study the communicative positions (CP) in the communication of medical faculty students of VSMU and to analyze their dynamic features. Material and methods.The study involved 532 students of the medical faculty. The 2nd-year students numbered 386 people (117 boys and 269 girls); the 6th-year students were represented by 146 persons (33 boys and 113 girls).The study of communicative positions in communication was carried out using the methodology of E. I. Rogov «Transactional analysis of communication». Results.The students showed a higher representation of a child’s («dependent») position among the 2nd-year medical students, the dominance of an adult’s position among the 6th-year medical students, the lowest representation of the parental position in the total sample, a more pronounced dynamic increase in the «adult – child – parent» (ACP) formula and a decrease in the «adult – parent – child » (APC) formula in girls compared to young men. Conclusions.The identified general and gender features of CP in communication indicate that the information and educational environment created at VSMU on the whole has a beneficial effect on the formation of communication skills of future doctors, which is manifested in the flexible choice of CP in communication, adequate to the requirements of he educational process by the medical faculty students.The results of the study can be used in the educational process of VSMU, the activities of the socio-pedagogical and psychological services, the work of academic group tutors. |
Description: | МЕДИЦИНСКИЕ УЧЕБНЫЕ ЗАВЕДЕНИЯ СТУДЕНТЫ ЛЕЧЕБНЫХ ФАКУЛЬТЕТОВ /ПСИХОЛ ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ФЕНОМЕНЫ И ПРОЦЕССЫ (ВНЕШ) ОБЩЕНИЕ КОММУНИКАЦИЯ СВЯЗИ МЕЖЛИЧНОСТНЫЕ И ГРУППОВЫЕ ТРАНСАКЦИОННЫЙ АНАЛИЗ |
URI: | https://elib.vsmu.by/handle/123/24251 |
ISSN: | 1607-9906 (print) 2312-4156 (online) |
DOI: | 10.22263/2312-4156.2022.2.79 |
Source: | Вестник Витебского государственного медицинского университета. - 2022. - Т. 21, № 2 |
Appears in Collections: | № 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
vVGMU_2022_2_79-84.pdf | 892.19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.