Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.vsmu.by/handle/123/20380
Title: Компетентность личности как структурный компонент конкурентоспособности студента лечебного факультета ВГМУ
Authors: Церковский, А. Л.
Бледнов, А. В.
Гапова, О. И.
Петрович, С. А.
Касьян, О. А.
Возмитель, И. И.
Скорикова, Е. А.
Issue Date: 2018
Publisher: ВГМУ
Citation: Компетентность личности как структурный компонент конкурентоспособности студента лечебного факультета ВГМУ / А. Л. Церковский [и др.] // Вестник Витебского государственного медицинского университета. - 2018. - Т. 17, № 4. - С. 96-104.
Abstract: Цель исследования – изучить компетентность личности (КЛ) студента лечебного факультета ВГМУ как компонент его конкурентоспособности. Методы. Нами было обследовано 432 студента 2 курса лечебного факультета ВГМУ. Для исследования профессионального интереса через предпочтения определённого типа профессии использовалась методика "Дифференциально-диагностический опросник" Е. А. Климова. Изучение коммуникативных и организаторских особенностей личности студентов проводилось с помощью методики выявления "коммуникативных и организаторских склонностей" (КОС–1) Б. А. Федоришина и В. В. Синявского. Для исследования предпочитаемого способа мышления использовался тест "Индивидуальные стили мышления" А. А. Алексеева, Л. А. Громовой. Результаты. У студентов выявлено преобладание самостоятельного, осознанного характера выбора типа профессии, наличие у трети студентов низкого уровня развития коммуникативных и организаторских склонностей, а также обнаружен "маскулинный" характер мыслительной деятельности. Кроме этого, выявлены гендерные особенности компетентности личности студентов. Заключение. Исследование компетентности личности студента лечебного факультета ВГМУ как структурного компонента его конкурентоспособности позволило выявить ряд особенностей, которые необходимо учитывать при создании программы формирования конкурентоспособности личности студента ВГМУ.
Objectives. To study the personality competence (PC) of the VSMU medical student as a component of his / her competitiveness. Material and methods. We examined 432 second-year students of the VSMU medical faculty. To study the professional interest through the preferences of a certain profession type the technique "The differential diagnostic questionnaire" of E. A. Klimov was used. The communicative and organizational characteristic properties of the students’ personality were studied using B. A. Fedorishin and V. V. Sinyavsky method of identifying "communicative and organizational inclinations" (CBS-1). To investigate the preferred way of thinking we used the test "Individual styles of thinking" of A. A. Alekseyev, L. A. Gromova. Results. The students demonstrated the predominance of an independent, conscious pattern of the choice of the profession type. We also revealed the presence of low level of communicative and organizational inclinations development in one third of students, as well as the "masculine" nature of their mental activity. In addition, gender specific features of the students’ personality competence were determined. Conclusions. The study of the competence personality of the VSMU medical student as a structural component of his / her competitiveness made it possible to identify a number of special features that must be taken into account when elaborating the program of the VSMU student’s personality competitiveness formation.
Description: МЕДИЦИНСКИЕ УЧЕБНЫЕ ЗАВЕДЕНИЯ
СТУДЕНТЫ ЛЕЧЕБНЫХ ФАКУЛЬТЕТОВ /ПСИХОЛ
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ
КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ
URI: http://elib.vsmu.by/handle/123/20380
ISSN: 1607-9906 (print)
2312-4156 (online)
DOI: 10.22263/2312-4156.2018.4.96
Source: Вестник Витебского государственного медицинского университета. - 2018. - Т. 17, № 4
Appears in Collections:№ 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vVGMU_2018_4_96-104.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.