Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.vsmu.by/handle/123/21568
Title: Исследование ситуативной и личностной тревожности студентов
Authors: Городецкая, И. В.
Коневалова, Н. Ю.
Захаревич, В. Г.
Issue Date: 2019
Publisher: ВГМУ
Citation: Городецкая, И. В. Исследование ситуативной и личностной тревожности студентов / И. В. Городецкая, Н. Ю. Коневалова, В. Г. Захаревич // Вестник Витебского государственного медицинского университета. - 2019. - Т. 18, № 5. - С. 120-127.
Abstract: В результате анкетирования студентов лечебного факультета выявлены факторы личностного характера и связанные с обучением, способные вызвать развитие тревожного состояния. Методом Спилбергера-Ханина определен уровень ситуативной и личностной тревожности. Опрошено 90 человек (по 30 студентов 1, 4, 6 курсов). Установлено, что на появление тревожного состояния преимущественно влияют такие факторы личностного характера, как проблемы в семье, с друзьями, финансовое положение. Основные из факторов, связанных с обучением, – большой объем учебного материала, недостаточный уровень практической подготовки, проблемы в общении с преподавателями, одногруппниками. Более, чем половине студентов 1 и 6 курсов свойствен умеренный уровень ситуативной и высокий уровень личностной тревожности, 4 курса – высокий уровень ситуативной и умеренный уровень личностной тревожности. На это необходимо обратить внимание преподавателей, как и на такие факторы, отмеченные студентами, как недостаточный уровень практической подготовки и проблемы в общении с преподавателями. Выявление условий, способствующих появлению тревожных состояний, учет степени ситуативной и личностной тревожности студентов будут способствовать совершенствованию организации образовательного процесса.
As a result of the conducted survey of the students of the medical faculty, personal factors as well as those associated with their studies that can cause the development of anxiety have been identified. The method of Spielberger - Khanin was used to determine the level of the situational and personal anxiety. 90 people (30 first-year students, 30 fourth-year students and 30 sixth-year students) have been interviewed. It has been established that the development of anxiety is influenced by such personal factors as problems in the family / with friends, financial situation. The main factors related to training are a large amount of the material to be studied , an insufficient level of practical training, problems in communicating with the lecturers, groupmates. More than half of the students of the 1st and the 6th years are characterized by a moderate level of situational and high level of personal anxiety, the 4th - year students have a high level of situational and a moderate level of personal anxiety. It is necessary to attract the lecturers’ attention to the factors mentioned by the students, and also to such factors as an insufficient level of their practical training and problems in communicating with the lecturers. Identifying the factors contributing to the development of anxiety, taking into account the degree of the situational and personal anxiety of the students will contribute to improving the organization of the educational process.
Description: МЕДИЦИНСКИЕ УЧЕБНЫЕ ЗАВЕДЕНИЯ
ТРЕВОГИ СОСТОЯНИЕ /ПСИХОЛ
ТРЕВОГА /ПСИХОЛ
ПСИХОЛОГИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ
СТУДЕНТЫ МЕДИЦИНСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ
АНКЕТИРОВАНИЕ
МЕТОДИКА СПИЛБЕРГА-ХАНИНА
URI: http://elib.vsmu.by/handle/123/21568
ISSN: 1607-9906 (print)
2312-4156 (online)
DOI: 10.22263/2312-4156.2019.5.120
Source: Вестник Витебского государственного медицинского университета. - 2019. - Т. 18, № 5
Appears in Collections:№ 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vVGMU_2019_5_120-127.pdf923.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.